به مناسبت عید سعید مبعث، آغاز راه رستگارى و طلوع تابنده مهر هدایت و عدالت،

 

«عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن» در رفتار آینده بشر تجلی می‌یابد
آینده از سوی معارف ناب اسلام محمدی فتح خواهد شد؛ چنان که جان دیون پورت، نویسنده مسیحی ابتدا علیه پیامبر(ص) کتاب می نویسد اما پس از مطالعه زندگی ایشان، ضمن اظهار شرمندگی، کتاب عذر تقصیر به پیشگاه محمد(ص) و قرآن را می نویسد.1



او در مقدمه کتابش درباره هدف و انگیزه خود در نوشتن کتابش چنین می‌نویسد:
«تحقیقات و بررسی‌های حاضر، اثر ناچیزی است. ولی با منتهای صداقت و علاقمندی سعی شده ‌است تا دامن تاریخ حیات محمد از لکه تهمت‌های کذب و افتراهای ناجوانمردانه تطهیر شود و نیز جهد کافی در دفاع از صدق دعوی او که یکی از بزرگترین نیکوکاران و خیرخواهان جهان بشریت است، به کار رفته است.»

این اندیشمند انگلیسی در ارتباط با دیدگاه متعصبانه و نادرست برخی افراد درباره محمد (ص)، چنین تذکر داده:
«آیا ممکن است باور کرد که آن مردی که چنان اصلاحات بزرگ و پایداری را در کشورش ایجاد کرد، در همان کشوری که مردم قرن‌ها در منجلاب بت‌پرستی غوطه‌ور شده ‌بودند و بت‌پرستی با زشت‌ترین صورتی جایگزین یگانه‌پرستی شده‌ بود ... و باز تکرار می‌کنم که آیا ممکن است باور کرد چنان مصلح بزرگ و غیوری، فریب‌کار باشد و یا تمام دوران زندگی او مقرون با نفاق باشد؟ آیا می‌توانیم تصور کنیم که رسالت الهی او فقط اختراع و ابداعی از خودش بوده است؟»
«دیون پورت» معتقد بود نمی‌توان در برابر چنین مردی سکوت کرد و زبان به تکریم او نگشود:

 

«هرگاه وضع اعرب را قبل از ظهور محمد در نظر بگیریم و با اوضاع بعد از قیام او مقایسه کنیم و هرگاه اندک تفکری در شعله عشق و علاقه‌ای که در قلوب یکصد و شصت میلیون پیروان او برافروخته شده و تا به امروز به همان حال باقی است، توجه داشته‌ باشیم، به خوبی احساس می‌کنیم که اگر از تمجید و تکریم چنان مرد بزرگ و فوق‌العاده‌ای خودداری کنیم، بی‌شرمی و بی‌انصافی است و باز اگر ظهور او را تصادفی کورکورانه بدانیم مثل این است که درباره قدرت قاهر و نافذ خدای متعال شک کرده‌ایم!»

جان دیون پورت انگلیسی در کتاب " عذر تقصیر به پیشگاه محمد(ص) وقرآن کریم " : « محمد ، از پس پرده ظواهر این جهان ، حقایق را مشاهده می کرد . او از کمال عقل و فراست و آگاهی برخوردار بود و عالی ترین برنامه نجات بشر را به ارمغان آورد . درواقع براثر سازگاری دین محمد با عقل و خرد ، مردم جهان از برکات معنوی و مادی این دین بهره مند شدند . »


« او کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت تا آیاتش را بر آنها بخواند ، و آنها را پاکیزه کند ، و به آنها کتاب ( قرآن ) و حکمت بیاموزد ، هرچند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند
در میان مردان بزرگ تاریخ نمی توان شخصیتی چون پیامبر اسلام یافت که از جامعه‏ اى منحط و عقب مانده ، تمدنى عالى و شکوهمند پدید آورده باشد . این حقیقتى است که تاریخ نویسان شرق و غرب به آن اذعان دارند.


تاریخ گواه آن است که در شرایطی که جهان گرفتار جهل و تیرگی و انحطاط فکری بود ، انسانی بزرگ ظهور یافت و آئینی نو برای بشریت به ارمغان آورد . تعالیمی که حضرت محمد ارائه کرد ، مبتنی بر عقل و حکمت بود و با جهل و خرافه پرستی مقابله می کرد . آن حضرت خود نیز از نظر گفتار ، رفتار و منش ، انسانی بی بدیل بود . کسى سخنان او را نمى‏ شنید ، مگر آنکه محبت وی در دلش راه مى‏ یافت و متمایل به او مى‏ شد . لذا قریش، مسلمانان را در دوران مکه " شیفتگان و دلباختگان " می نامیدند . آنها بیم داشتند که فردی چون " ولیدبن مغیره " که سرآمد قریش در فصاحت و سخنوری بود ، دل به دین محمد (ص) بدهد و اگر ولید به او ایمان بیاورد ، تمام قریش دل به او بسپرند .


 جان دیون پورت » ( JOHN DIVEN POrt ) نویسندة  مسیحی و اهل انگلیس ،
مهمترین ویژگی حضرت محمد (ص) را شفاف بودن زندگی آن حضرت از ولادت تا وفات می داند . او کتاب خود با نام « عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن » را چنین آغاز می‌ کند :
« این نکته مسلم و محقق است که درمیان همة قانونگذاران و فاتحان معروف جهان ، تاریخ زندگی هیچیک مشروح تر و معتبرتر از تاریخ زندگی محمد (ص) نوشته نشده است ‌. حتی قوم عرب و سرزمین عربستان نیز به برکت وجود محمد (ص) ، مورد توجه ملل مختلف قرار گرفته است . »


" جان دیون پورت " در بخش دیگری از این کتاب می نویسد : « کسانی که درباره محمد - پیامبر اسلام - شبهه ایجاد می کنند ، بدانند که پافشاری او در تعقیب هدف بزرگش ، نکته ای مهم است که او نصب العین خود در زندگی قرار داد و در انجام آن ، استقامت و پایداری ورزید . همین نکته ، همه را وادار می کند که او را تمجید و تکریم نمایند . همچنین کسانی که هنوز تصور می کنند پیامبر اسلام بوسیله شمشیر ، دین خود را گسترش داد ، سخت دراشتباهند . زیرا صاحب نظران و متفکران آشنا به مسائل تاریخی به صراحت اعلام می کنند که محمد به خونریزی و کشمکش بین اقوام و قبایل پایان داد ، نماز و زکات را جانشین قربانی های بشری کرد و دین او به جای جنگ و نزاع دائم ، روح خیرخواهی ، بشردوستی و فضایل اخلاقی را در نفوس بشریت دمید ... او مردم را با صفات و اصول اخلاقی تازه‏ آشنا کرد . تنها چند دهه پس از هجرت پیامبر ، امپراطور قسطنطنیه مغلوب شد ، پادشاهی ایران سقوط کردند ، مناطقی چون سوریه ، بین النهرین و مصر فتح شدند و دامنه فتوحات مسلمانان از اقیانوش اطلس تا کرانه دریاى خزر و تا رود سیحون گسترش یافت . »


جان دیون پورت در فصلی از کناب خود ، به تک تک تهمت هایی که به پیامبر زده شده ، پاسخ می دهد . در جایی می نویسد : « کشوری مثل عربستان در منجلاب بت پرستی غرق شده بود . محمد اصلاحات بزرگ و پایداری در این سرزمین ایجاد کرد ، کشتن کودکان و زنده به گور کردن دختران را عملی زشت و ناپسند شمرد و این عمل غیر انسانی را ریشه کن نمود . استعمال مشروبات الکلی و قمار را منع کرد .


ازدواج با زنان متعدد را به حد معینی محدود و آن را هم مشروط به برقراری عدالت میان آنها نمود . چیزی که بر فصاحت طبیعی او می افزود ، این بود که شیواترین لهجه های عربی را در محاوره ها بکار می برد و این امتیاز ، فصاحت و بلاغت مسحور کننده او را زینتی دیگر می بخشید . ما می پرسیم آیا ممکن است رسالت چنین مردی اختراع خودش باشد ؟ محمد هرگز طالب قدرت و شوکت دنیایی نبود . او از مردم می خواست که به عدالت رفتار کنند و عاشق مروّت و جوانمردی باشند ... بدون شک ، او منزه ترین نوادر جهان است که تاکنون گیتی پرورش داده است . باید او را بزرگترین و یگانه شخصیتی بدانیم که به خاطر وجودش ، جهان هستی همواره بر خود می بالد . »


از نگاه جان دیون پورت ، مهمترین عامل ماندگاری نام رسول خدا (ص) در جهان ، شخصیت بی نظیر و آئین متعالی او است . قرآن و آموزه های آن ، در جان و روح محمد (ص) نفوذ کرده و او مصداق بارز یک انسان کامل و تعالی یافته است . جان دیون پورت در این رابطه به سخنان یکی دیگر از اندیشمندان غربی به نام " گیبون " استناد می کند و مجذوب توصیفهای او از رسول خدا می شود . گیبون درباره خصوصیات محمد (ص) می نویسد :


« محمد از لحاظ جمال و نیکو رویی امتیازاتی داشت . پیش از آنکه شروع به سخنرانی و صحبت کند ، شنونده چه یک نفر بود یا یک جمع بزرگ ، همه مجذوب لطف او می شدند . صورت آراسته و آمرانه ، سیمای موقر و باشکوه ، چشمان نافذ ، تبسم دلپذیر و جذاب ، محاسن پرمو ، و بالاخره نکات و ظرایفی که در گفتگو بکار می برد ، همه را وادار می کرد که او را تحسین کنند و بر او آفرین گویند . در امور اجتماعی و کارهای مربوط به زندگی ، آداب و قراردادها را رعایت می کرد . وضوح و صراحتی که در سخن ابراز می داشت ، مقاصد او را آشکار می کرد . حافظه اش قوی و پردامنه و از ادراکی فوق العاده برخوردار بود . محمد هم دارای نیروی خرد و اندیشه بود و هم دارای قدرت عمل و اقدام . »


جان دیون پورت انگلیسی در کتاب " عذر تقصیر به پیشگاه محمد " همه فضایل رسول خدا (ص ) را در این موضوع خلاصه می کند که : « محمد ، از پس پرده ظواهر این جهان ، حقایق را مشاهده می کرد . او از کمال عقل و فراست و آگاهی برخوردار بود و عالی ترین برنامه نجات بشر را به ارمغان آورد . . " جان دیون پورت " در بخش دیگری از این کتاب اشاره به" مایکل اچ . هارت " دانشمند آمریکایی که در کتاب خود " رده بندی پرنفوذترین اشخاص در تاریخ " ، محمد (ص) را در رتبة نخست فهرست افرادی قرار می دهد که در سود رسانی به بشریت و ارتقاء آن سهیم بوده اند . وی می نویسد : « انتخاب من مبنی بر قرار دادن محمد (ص) در صدر فهرست مؤثرترین اشخاص در تاریخ جهان ، ممکن است باعث شگفتی برخی خوانندگان شود یا توسط برخی زیر سؤال برود ، اما او تنها فردی در تاریخ است که بیشترین موفقیت را در سطوح دینی و دنیوی داشت . »

 

 

1-کتاب   «عذر تقصیر به پیشگاه محمد(ص) و قرآن» ترجمه استاد سید غلامرضا سعیدی و به کوشش و مقدمه حجت ‏الاسلام والمسلمین سید هادی خسروشاهی از سوی انتشارات اطلاعات منتشر شد  .

 


 

 

.