درباره
شاپورمحمدزاده[10]

وبلاگ فوق به عنوان ابزار ارتباط با دانشجویان علوم اجتماعی وجامعه شناسی،روابط عمومی ،مدیران و کارکنان آموزش وپرورش وعلاقمندان در حوزه های علوم اجتماعی ، جامعه شناسی وآموزش و پرورش طراحی گردیده است. بدون تردید دیدگاهها و نظرات ارزشمند شما عزیزان می تواند درغنای هر چه بیشتر آن موثر باشد.
ویرایش
جستجو
صفحات اختصاصی
امکانات دیگر


[مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ]

[ Designed By Ashoora.ir ]
علوم اجتماعی - جامعه شناسی - آموزش وپرورش

1392 سه شنبه 24 دی ساعت 10:11
 
مسئول کمیسیون اساسنامه های آموزش و پرورش در گفت و گو با پانا:

نظر وزیر در خصوص روز پنجشنبه تفسیر درست مصوبه شورای عالی آموزش وپرورش است

 

خبرگزاری پانا : مسئول کمیسیون اساسنامه های آموزش و پرورش گفت: نظر وزیر در خصوص روز پنجشنبه تفسیر درست مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است و از ابتدا نیز صحبتی از تعطیلی مدارس نبود .


شاهپور محمد زاده در گفت و گو با خبرنگار پانا اظهار داشت : صحبت های وزیر آموزش و پرورش در خصوص روز بدون کیف و کتاب در مدرسه طبق مصوبات قبلی شورای عالی آموزش و پرورش است زیرا در مصوبات گذشته گفته نشده بود که مدارس پنجشنبه ها تعطیل است .

وی افزود: دومصوبه در این زمینه وجود دارد که مصوبه 834 شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ پنجم اسفند ماه سال 1389 و طبق ماده 4 مدارس ابتدایی می توانند برای طراحی برنامه های آموزشی و تربیتی از قبیل فعالیت های مکمل و فوق برنامه شامل اردو ها ، بازدید ها ، فعالیت های ورزشی و سایر امور و شرکت معلمان در گروه های آموزشی و آموزش های ضمن خدمت ، ارتباط با خانواده های ، دوره های آموزش خانواده ها و نظایر آن دایر باشد این مصوبه در خصوص ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی بود .

مسئول کمیسیون اساسنامه های شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: مصوبه بعدی که در خصوص آیین نامه های آموزش در دوره های تحصیلی راهنمایی و متوسطه است مصوبه 846 در تاریخ 25 مردادماه سال 1390 و با الحاقیه 853 در 13 دیماه سال 1390 که طبق همان الحاقیه در ماده 6 گفته شده برنامه های آموزشی و تربیتی رسمی مدارس راهنمایی و متوسطه با رعایت جداول مواد به طور انحصاری در 5 روز اول ساماندهی و اجرا می شود این مدارس می توانند روز های پنجشنبه برای طراحی فعالیت های مکمل و فوق برنامه از قبیل فرهنگی ، هنری ، اردویی ، بازدید از مراکز علمی، صنعتی ، اردو های آمادگی ، آمادگی دفاعی و سایر فعالیت ها و شرکت معلمان در گروه های آموزشی ، برگزاری کلاس های آموزش خانواده و نظایر آن دایر باشند.

وی ادامه داد : همانطور که مشاهده می شود صحبت های وزیر آموزش و پرورش به طور کامل درست است با عنایت به مصوباتی که گذشت، گفته است مدارس تعطیل نیست و روز های پنجشنبه اختصاص به این چنین اموری دارد.

محمدزاده یاد آورشد: دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در هیچ کجا اعلام نکرده است که پنجشنبه ها تعطیل است و همواره گفته شده مصوبه شورای عالی موضوعش ساماندهی زمان آموزش در دوره های مختلف تحصیلی است و در هیج کجای مصوبه ذکر و نامی از تعطیلی مدارس عنوان نشده و بطور کامل حرف های آقای فانی درست است .

وی اذعان داشت: مدیران مدارس موظف هستند در راستای مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش برنامه ریزی کنند امیدواریم تصمیمات خوبی در وزارت آموزش و پرورش برای پنجشنبه ها طبق نظر وزیر گرفته شود .

مسئول کمیسیون اساسنامه های آموزش و پرورش با بیان اینکه  فعالیت های فوق برنامه در مصوبات قبلی شورای عالی آموزش و پرورش تعریف شده گفت: ابتدا فعالیت های فوق برنامه در شورای مدرسه تصویب می شود  عملکرد و هزینه های آن برآورد می شود . بنابراین مشکلی برای تامین مالی اجرای برنامه آن نداریم .

وی در خاتمه یادآورشد: همه فعالیت های در نظر گرفته شده در پنجشنبه با رعایت مقررات مربوطه است و تمام فعالیتی های که قرار است اجرا شود مانند اردو طبق قواعد جاری آموزش و پرورش است و نمی توانند از قوانین تخطی کنند .





      

مدیر کمیسیون اساسنامه‌های شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با تسنیم:

بازنگری قوانین مربوط به تنبیه بدنی

 

 

خبرگزاری تسنیم: مدیر کمیسیون اساسنامه‌های شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به تغییر آئین نامه انضباطی مدارس گفت:‌مواد 75 تا 81 که به بحث تنبیه بدنی اشاره می‌کند در حال بازنگری است تا تفاسیر مختلفی از آن‌ها توسط مدارس انجام نشود.

 

شاهپور محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درخصوص تغییر مقررات انضباطی مدارس اظهار داشت: بر این اساس با تشکیل جلسات کارشناسی تلاش می‌کنیم تا مقررات انضباطی را که در آئین‌نامه اجرایی مدارس ذکر شده است را تغییر دهیم.

وی افزود: در بحث ورود تلفن همراه به مدارس جلسات کارشناسی را با جامعه شناسان، کارشناسان تربیتی و روان‌شناسان تشکیل داده‌ایم تا بحث ورود تلفن همراه به مدارس را بررسی کرده و به نظر قابل قبولی در این حوزه دست یابیم.

مدیر کمیسیون اساسنامه‌های شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به بحث تنبیه بدنی عنوان کرد: در فصل مقررات انضباطی در آئین نامه اجرایی مدارس بحث ترغیب،‌ تشویق و تنبیه وجود دارد و مواد 75 تا 81 به بحث تنبیه اشاره می‌کنند که در حال بازنگری این مواد هستیم و تلاش می‌کنیم تا مطالب را روشن‌تر بیان کنیم نا در مدارس تفاسیر مختلفی از آن‌ها نشود.

محمد‌زاده بیان کرد: تنبیه بدنی در مدارس 100 درصد تخلف محسوب می‌شود و بر اساس قانون قابل پیگیری است.





      


 

در گفت‌وگو با تسنیم عنوان شد

مواد درسی پایه هفتم مدارس آموزش از راه دور اعلام شد+جدول دروس؛ اختصاص نمره به فعالیت‌های پژوهشی

خبرگزاری تسنیم: مدیر کمیسیون اساسنامه‌ها و مقررات تحصیلی شورای عالی آموزش و پرورش از تصویب جدول مواد درسی و ارزشیابی پایه هفتم مدارس آموزش از راه دور در جلسه این کمیسیون خبر داد.

شاپور محمدزاده مدیر کمیسیون اساسنامه‌ها و مقررات تحصیلی شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: جدول مواد درسی و نوع ارزشیابی پایه هفتم مدارس آموزش از راه دور بررسی و در جلسه این کمیسیون به تصویب رسید.

وی افزود:‌به استناد مصوبه هشتصدو هشتادو سومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ 31 تیر 92 مبنی بر واگذاری اختیار تصویب مقررات مورد نیاز دوره اول متوسطه به کمیسیون اساسنامه‌ها و مقررات تحصیلی، این کمیسیون مصوب کرد آیین نامه آموزشی دوره راهنمائی تحصیلی آموزش از راه دور ( شیوه نیم سالی واحدی ) صرفاً در سال تحصیلی 93- 1392 در پایه هفتم مدارس آموزش از راه دور اجرا شود.

مواد درسی، تعداد واحد و نوع ارزشیابی در هر نیم سال به شرح جداول زیر خواهد بود.

دانش آموزان

                                                           نیم سال اول


ردیف

مواد درسی 

نوع ارزشیابی 

واحد

ملاحظات 

1 

قرآن 

کتبی +  شفاهی

2

 10نمره کتبی 10 نمره شفاهی

2 

ریاضیات 

کتبی

4


3

زبان و ادبیات

فارسی

قرائت و دستور زبان

شفاهی

2

برای هر درس 20 نمره مجزا در نظر گرفته می شود.

انشا

کتبی

1

4 

زبان عربی 

کتبی + شفاهی

2

15 نمره کتبی 5 نمره شفاهی

5 

فرهنگ و هنر 

عملی

2

این درس ارزشیابی پایانی ندارد.

نمره ارزشیابی پایانی آن بر مبنای 20 نمره در طول هر

نوبت به صورت تکوینی تعیین می شود.

6 

تفکر و سبک زندگی 

کتبی + عملی

2

5  نمره کتبی 15 نمره تکوینی ( نمره ارزشیابی پایانی

 هر نوبت ، از مجموع نمره ارزشیابی کتبی و نمره

ارزشیابی تکوینی حاصل می شود.) 

جمع

                                                                            15


 

                                                      نیم سال دوم


ردیف

مواد درسی

نوع ارزشیابی

واحد

ملاحظات

1

معارف اسلامی

کتبی

2


2

علوم تجربی

کتبی + عملی

3

15 نمره کتبی 5 نمره عملی

3

مطالعات اجتماعی

کتبی

3


4

املاء

کتبی

1

20 نمره کتبی


5

زبان خارجی

کتبی + شفاهی

2

10 نمره کتبی 10 نمره شفاهی

6

کار و فناوری

عملی

2

این درس ارزشیابی پایانی ندارد.

 نمره ارزشیابی پایانی آن بر مبنای 20 نمره در طول هر نوبت به صورت تکوینی تعیین می شود.

7

تربیت بدنی و سلامت

عملی

2

5  نمره کتبی  15 نمره تکوینی ( نمره ارزشیابی پایانی هر نوبت ، از مجموع نمره ارزشیابی کتبی و نمره ارزشیابی تکوینی حاصل می شود.) 

جمع

                                                       15


1-     5 نمره از ارزشیابی تکوینی در طول هر نوبت به فعالیتهای پژوهشی و مطالعاتی دانش آموزان اختصاص   می یابد. معلمان می توانند بخشی از ساعات تدریس خود را در هر درس برای هدایت و راهنمائی فعالیتهای پژوهشی و مطالعاتی دانش آموزان منظور نمایند.

2-     دانش آموز ی که موفق به اخذ نمره نصاب قبولی در دروس ردیف های 5 و 6 جدول شماره 1 و ردیف 5 جدول شماره 2 نشود تا 31 مرداد ماه فرصت دارد با انجام پروژه های پیشنهادی معلم ( تحقیقی، پژوهشی، عملی و ...) نسبت به جبران ضعف درسی خود اقدام نماید. معلم با بررسی عملکرد دانش آموز در فعالیت های انجام شده، نمره ارزشیابی پایانی وی را اعلام می نماید.







      

بسمه تعالی

به اطلاع آن دسته ازدانشجویان رشته کارشناسی روابط عمومی در دروس نظریه های جامعه شناسی و جهانی شدن و روابط عمومی که موفق به ارائه کنفرانس در کلاس نشده اند می رساند حداکثرتا تاریخ 92/10/30نسبت به ارسال موضوعات تحقیقی خود اقدام نمایند.





      

 مقدمه
   با وجودی که 98درصد مردم کشور ما مسلمان می باشند و تعالیم و احکام اسلام را بعنوان راه و روش زندگی پذیرفته  وآن را موجب نجات و رستگاری می دانند. و اسلام پوشش اسلامی را از احکام ضروری  می داند. از طرفی مطالعه و بررسی پیشینه ی تاریخی ما  نشان می دهد که ایرانیان از دوران کهن تا به امروز از پوشش و حجاب مناسب برخوردار بوده اند و برهنگی در میان آنان گزارش نشده است در تمام نقوش و پیکرک های برجای مانده از گذشتگان ما ، برهنگی و  بی حجابی دیده نمی شود

 . حتی بسیاری بر این عقیده هستند که حجاب رایج در بین مسلمانان عادتی است که از ایرانیان به سایر مسلمانان سرایت نمود. از سوی دیگر 35سال ازپیروزی انقلاب اسلامی می گذرد . اما وضعیت حجاب در کشور نگران کننده است و این نگرانی به صورت خطی و جهت دار در حال افزایش است. چرا چنین وضعیتی پدید آمده است ؟ این وضعیت محصول کدام عوامل ، زمینه ها و شرایط  می باشد؟ بدون تردید از میان همه ی عوامل موثر ، « بحران هویت » جایگاه و نقش ویژه ای دارد که به بررسی آن می پردازیم.

تعریف بحران هویت

 
هویت /
identity    / به معنی « آنچه موجب شناسایی شخص باشد»  و یا« حقیقت شی یا شخص که مشتمل صفات جوهری او باشد »  آمده است. شخصیت و اصالت  نیز معنی شده است. همچنین هویت به « مجموعه ای از خصوصیات و مشخصات اجتماعی ، فرهنگی ، روانی ، فلسفی ، زیستی ، و تاریخی همسان در گروه  است که به یگانگی و هماهنگی اعضاء آن دلالت کند و آن را در یک ظرف زمانی ومکانی معینی و به طور مشخص و قابل قبول و آگاهانه از سایر گروهها و افراد متعلق به آنها متمایز می سازد.» و به نظر « کراجر » توازن میان خود و دیگران برقرار کردن و یا احساس تعلق به مجموعه ای مادی و معنوی است که عناصر آن از قبل شکل  گرفته اند، تعریف شده است.    و بحران به معنی آشفتگی ، آفت زدگی ، تنش ، تضاد ، ، ناسازگاری ، سردر گمی و سرگشتگی ، خروج از تعادل و انحراف از حق ، قانون و امور متعارف آمده است.

 
 از دیدگاه علوم اجتماعی و انسانی بحران هویت ، بیگانه شدن با خویشتن و جهان خارج از خویشتن ، آشفتگی ، افت زدگی و آسیب بخشی ارزشها و اصالتهای جامعه ، عدم توانایی فرد در قبول نقشی که جامعه از او انتظار دارد ، سر در گمی در جامعه ، تعارض در تشخیص و انتخاب ، تعریف شده است . یا « موقعیتی است که در اثر آن گروه قومی مورد نظر به سبب شرایط خاص تاریخی یا شرایط نوظهور ، از شناخت دقیق حقیقت وجودی و حقوق خویش و نیز شناساندن آنها به یکدیکر بازمانده اند به شکلی که نه تنها این گروه در رهگذر بین وهم و واقعیت معلق است بلکه دیگران نیز از شناخت درست آن عاجز می باشند.»
 
 بحران هویت و پیامدهای آن

 
بحرا ن هویت اساسی ترین بحرانی است که گریبانگیر جوامع در حال نوسازی می باشد زیرا با ورود طرز فکر جدید وبروز تحولات و تغییرات سریع در جامعه ،  ارزشهای سنتی به شدت در معرض خطر و تهدید قرار می گیرند. تقابل بین مدرنیته و سنت ، سوالات و شبهات بسیاری را مطرح می سازد که بحران هویت یکی از نتایج آن می باشد.  این کشورها چون یکباره در معرض مدرنیزاسیون و تغییرات قرار می گیرند ، با ظهور انواع بحرانها به صورت متراکم در ابعاد مختلف ، مواجه می شوند و اصطلاحا « تراکم بحران » ایجاد می شود. شاخصه های بحران هویت عبارتند از

 
1- بیگانگی یا از خود بیگانگی ، گسستگی و جدایی فرد وجامعه

 
2-تنش ها ، آشوبها ، ناسازگاریها و ناهمنوایی های  اجتماعی و بروز رفتارهای ضد اجتماعی

 
3-مدگرایی
 
4- وازدگی در مقابل فرهنگ بیگانه

 
ایجاد بحران هویت در هر جامعه می تواند در ساختارهای گوناگون آن جامعه ایجاد آشفتگی و نابسامانی کند. ارزشها و اصالتهای ملی و بومی به شدت تضعیف و متزلزل می شوند و افراد به بهانه سنتی بودن ، کهنگی و خرافی بودن ،با ارزشها و داشته های خود  فاصله می گیرند و دلباخته و شیفته ی فرهنگ ، ارزشهای و هنجارهای فرهنگی دیگر می شوند. از آنجاییکه در کشورهای جهان سوم به ویژه کشورهای اسلامی نظام اعتقادی و فکری با نظام ارزشها و شبکه هنجاری و رفتاری آمیختگی دارد. بروز بحران هویت در این کشورها  به منزله خدابیگانگی ، دین گریزی ، دوری از اخلاقیات ،  رشد ورواج تساهل و نسبی گرایی اخلاقی ، از خودبیگانگی و تهی شدن کالبد فرد از ارزشها و اصالتهای ملی و بومی ، رواج ارزشها ، آداب ، سنن و هنجارهای فرهنگ بیگانگان  وتقلید از غرب در فکر ، تمایلات ، رویه ها و اعمال ؛ تلقی می شود. که تمام جهات و ابعاد زندگی فرد و جامعه را تحت تاثیر و دستخوش تغییر قرار می دهد. یکی از بارزترین آثار و شاخصه های بحران هویت در جامعه ، مد گرایی در آراستگی و پوشش است. و معمولا بحران هویت ، با همانند سازی قیافه ، ظاهر و پوشش با الگوهای وارداتی بیگانه تجلی می یابد. این امر یک حرکت اجتماعی نمایشی  است که بحران در هویت جمعی را آشکار می سازد. فرد با این شبیه سازی ،  جدایی خود را با داشته های موجود و طغیان علیه آنها ، رسمیت می دهد و اعلام می کند. رضا خان با اعلام و اجرای قانون « کشف حجاب » به نام تجدد ، ستیز خود را با ارزشها و سنن دینی آشکارا اعلام نمود.


 
 نقش بحران هویت در آراستگی و پوشش

 
    چرا بحران هویت در آراستگی و پوشش و نوع آن به سرعت و بصورت عمیق متجلی می شود و آن را تحت تاثیر قرار می دهد؟ چرا نگرانی در باره ی  وضعیت آراستگی و حجاب در حال افزایش است ؟ شاید بتوان در پاسخ به این سوالات  به موضوعات و موارد زیر اشاره نمود:
 
 1- فقدان الگوهای لباس ایرانی

 
  در کشور ما جوانان از پوشیدن لباس – مدهای غربی منع می شوند اما الگوهایی لباس ایرانی ارائه و معرفی نمی شوند. الگوی فعلی لباس در کشور ما خود الگویی وارداتی و غربی است و با مدهای جدید لباس که خاستگاه غربی دارد ، سنخیت و قرابت دارد. نوجوانان و جوانان دچار سردرگمی می شوند از یک سوی از تقلید از الگوهای لباس بیگانه منع می شوند و از سوی دیگر با خلاء الگوهای لباس ملی مواجه هستند. بنابراین باید با مهندسی فرهنگی و تعامل صحیح با شرایط نوین و حفظ هویت دینی و ملی و متناسب با ارزشها و هنجارها وشرایط مختلف جامعه و نیاز سنجی اقشار مختلف الگوی لباس ایرانی که از جذابیت نیز برخوردار باشد ، طراحی شود.

 
2-  فرهنگ از دو بخش مادی و غیر مادی تشکیل می شود اگر این دو بخش هماهنگ تغییر کند تغییرات سریع و تند خواهند بود و جامعه با مشکل و نابسامانی مواجه نخواهد شد اما اگر بخشی از فرهنگ تغییر کند و بخشی دیگر تغییر ننماید در جامعه ناهماهنگی ایجاد می شود و در نتیجه اختلال و دشواریهایی بوجود می آید. امروزه در کشور ما انواع لباس- مدها جدید رواج پیدا می کند اما اطلاع رسانی در باره ی شناخت ، ارزشها ، انتظارات و نگرش خوشایند یا ناخوشایند متناسب با آنها در جامعه انجام نمی گیرد. در حقیقت فرهنگ هر جامعه از سه عنصر اصلی تشکیل می شود عنصر شناختی ( اعتقادات و باورها) ، عنصر نظام ارزشها ( ارزشها و تمایلات) و عنصر رفتاری( رویه ها ،هنجارها ،باید و نبایدها و رفتارها ).
 
هر رفتار از نظام ارزشی منبعث می شود و ارزشها نیز محصول اعتقادات و باورها هستند بطور مثال می توان گفت اعتقادات به مثابه زمین ، نظام ارزشی به منزله ی درخت و عنصر رفتاری همانند میوه است. اگر در جامعه این سه بخش با هم هماهنگ نباشند ، در جامعه اختلال و نابسامانی ، آشفتگی و سرگشتگی ایجاد می شود. بنابراین وقتی هنجارها ی جامعه مانند الگوهای لباس و آراستگی ، پرتوی از نظام ارزشی و اعتقادات جامعه  نباشد . به بحران هویت و دوری از ارزشها می انجامد. و می تواند زمینه انزوا  و نابودی ارزشها و هنجاری ملی را فراهم سازد و بین فرد و  ارزشها ، اصالتها و هنجارهای ملی فاصله و جدایی اندازد وجریان بحران هویت را تقویت و شتاب ببخشد.

 
باید تلاش شود تا در زمینه ی لباس و آراستگی ، الگوهایی طراحی شود که مبتنی بر نظام ارزشی و اعتقادات دینی و ملی کشور خودمان باشد. تا در نتیجه به تقویت و غنای هویت دینی و ملی کمک نماید.

 
 3- اگر چه در کشور ما حجاب و حد مقبول ان تحت تاثیر آموزه های دینی قرار دارد. لیکن حقیقت اینست که درتمام کشورها از جمله کشور ما حجاب و پوشش تابعی از فرهنگ عمومی جامعه است و ای بسا بین آموزه های دینی و فرهنگ عمومی تفاوتها و تعارضهای باشد. که بر نوع پوشش نیز تاثیر گذارد. و همین تفاوتها باعث تعارض در جامعه گردد. و الگوی پوشش و نوع آن بر اساس عرف و انتظار جامعه ، طبقات اجتماعی و خرده فرهنگهای قومی ، دینی  و محلی انتخاب شود که منطبق با تعالیم دینی نباشد.از سوی دیگر فرهنگ و بخشهای گوناگون آن دائما در حال تغییر و دگرگونی هستند. فرهنگ پویا ست و به مرور زمان و متناسب با شرایط دستخوش تغییر می شود. معماری اسلامی که به رعایت موازین شرعی و حفظ اهل خانه از نا محرم توجه خاص داشت به خانه های کوچک و باز و فاقد حریم برای اهل خانه تبدیل گردید. اشتغال و تحصیل زنان در کنار مردان ( اختلاط جنس) بعنوان اصولی اجتناب ناپذیر معمول و رایج شده است. مشا رکت حداکثری زنان در کنار مردان  در عرصه های مختلف جامعه بصورت جدی دنبال می شود. وسایل ارتباط جمعی و رسانه ها فاصله ها را به حداقل و تماس میان افراد را به حداکثر ممکن رسانده است. تغییرات با حدت و شدت انجام می گیرد. آیا نمی بایست متناسب با این تحولات و با در نظر گرفتن میل به تنوع در انسان ، الگوهای مناسب و جدیدی را طراحی نمود که برخاسته از فرهنگ خودمان باشند. تا در ادامه ی این تغییرات زنان دانشجو، کارمند ، کارگر ، تاجر و فعال در عرصه های مختلف ، با  شک و تردید به مبانی فکری ، اعتقادی و ارزشی نیندیشند که با این شرایط بین آنان و مردان چه تفاوتهای وجود دارد؟ در عین حال در حجاب و پوشش باید متفاوت باشند. این خود یکی از زمینه های بحران هویت است که بیش از هر چیز فکر واندیشه ی جدایی با پوشش و حجاب را در بین زنان تقویت می کند. به نظر می رسد در پاسخ به این نیاز و شرایط نوین ، طراحی الگوی لباس با حفظ هویت دینی و ملی بهتر است از رواج الگوهایی وارداتی که بی حجابی و بد حجابی را در جامعه گسترش می دهد و دامن می زند.

 
4- جهانی سازی وهجمه دنیای غرب

 
    امروزه دنیای غرب به مدد فناوری نوین تلاش می کند تا با نام تجدد ، دمکراسی وگسترش آزادی و حقوق بشر ، و تساوی و برابری حقوق زنان و مردان ،  فرهنگ غرب را در همه کشورها گسترش دهد. گسترش ارتباطات و گردش آزاد اطلاعات سبب شده است تا مرزهای شیشه ای کشورها به مرور از میان برود. فضای جهانی امروز ، بستری را ایجاد کرده است که در آن هویت فرهنگی تمامی ملل در معرض تغییرات شگرف قرار گرفته است. سینما ، رسانه ها ، اینترنت ، ماهواره و حتی کالاهای غربی هجمه ای وسیع و همه جانبه ای به فرهنگ کشورهای جهان سوم آغاز کرده اند تا در مبانی اعتقادی و فکری آنها تردید و تشکیک ایجاد نموده و زمینه نابودی ارزشها ، آداب و سنن آنها را بوجود آورند. ارزشها و هنجارهای خود را جایگزین نمایند و زمینه همگرایی با فرهنگ غرب را پدید آورند. فرجام این روند بحران هویت است. که اولین نمود آن تقلید و پیروی از الگوهای لباس – مد غربی است که از پشتیبانی فناوری نوین غرب بهره مند است و به مدد گسترش ارتباطات و گردش آزاد اطلاعات در این دهکده ی جهانی ، دسترسی به این الگوها بسیار سهل و آسان است.

 
5-تعارض و تشتت در نظام جامعه پذیری

 
    در جریان تربیت اجتماعی و جامعه پذیری که در طی آن فرد با ارزشها و هنجارهای اجتماعی آشنا می شود و وظایف و انتظارات لازم را بعنوان عضو یک جامعه کسب می کند ، عوامل گوناگونی مانند: خانواده ، همسالان ، مدرسه ، محافل و گروههای سیاسی و دینی ، رسانه ها ، هنر و سینما ، ادبیات و... ایفای نقش می کنند. اگر این عوامل مکمل هم باشند و انتظارات یکسان و واحدی در جریان جامعه پذیری داشته باشند ، این جریان سیرطیبعی و مطلوبی طی خواهد کرد. اما اگر این عوامل هر کدام انتظار خاصی داشته باشند.که برای دستیابی به آنها تلاش کنند. زمینه بروز تعارض ، سر درگمی و بحران هویت را در نوجوانان و جوانان فراهم می کند.  نظام جامعه پذیری کشور ما تحت تاثیر فرهنگ وهویت اسلامی و شیعی ، فرهنگ ملی ، شرایط جهانی ، خرده فرهنگهای قومی و محلی ، هویت دینی سایر ادیان و مذاهب و انتظارات اقشار ، طبقات ،نهادها و گروهای مختلف قرار دارد. هرکدام آموزه ها ی متنوعی دارند و انتظار دارند نوجوانان و جوانان بر اساس آموزه ها و انتظارات آنان تربیت شوند و تلاش می کنند تا الگوهای رفتاری خود را در جامعه  توسعه و گسترش دهند. نهادهای دینی می کوشند تا تعهد ، عفاف ، ارزشهای دینی و اخلاقی و هنجارهای مذهبی رواج پیدا کنند. نهادهای هنری و رسانه ها و برخی گروههای سیاسی  در این زمینه با نهادهای دینی اتفاق نظر ندارند. گاهی بین هویت دینی ، ملی و قومی و شرایط جهانی تضارب آرا و تشتت در تمایلات و انتظارات ایجاد می شود. این تشتت  و تعارض و اختلاف در انتظارات ، کودکان ، نوجوانان و جوانان را دچار سر درگمی ، آشفتگی و بحران هویت می کنند. در نتیجه رفتارهای متنوع و بعضا ناسازگار با ارزشها و هنجارهای جامعه در پیش می گیرند. که الگوی لبا س بیشتر و سریع تر تحت تاثیر بحران هویت قرار می گیرد و معمولا پیش درآمد بیگانگی از خویشتن است.

 
6-سیاسی شدن حجاب

 
   امروزه در رقابت سیاسی بین جناحها ، گروهها ،احزاب و تشکلها دو رویکرد در باره حجاب وجود دارد و تلاش می کنند تا در رقابتهای سیاسی و انتخابات بعنوان یک امتیاز از آن به نفع خود استفاده کنند.

 
 الف ) برخی احزاب و گروهها  می خواهند با ترویج آزادی و تسامح و پرهیز از سختگیری آراء بیشتری به ویژه حمایت جوانان و زنان را بدست آورند. اینان با ارائه ادله و توجیهات مختلف و با ارائه ی ژستی لیبرالی در صدد هستند که اثبات کنند که وضعیت حجاب در حال حاضر تنگ نظرانه ، سختگیرا نه و مغایر با آزادیها و حقوق فردی است. در عوض انتظار دارند تا جامعه به آنها اقبال و گرایش نشان دهد.

 
ب ) گروهی دیگر از نهادها ، احزاب و تشکلها وضعیت حجاب را بسیار نگران کننده می دانند که با موازین و آموزه های دینی فاصله گرفته است. و گسترش بدحجابی را زمینه ساز بروز و وقوع بسیاری از کجرویها و بزهکاریها می دانند. که ارکان جامعه ی دینی و بنیاد خانواده را تهدید می نماید. اینان با مخاطب قرار دادن احساسات دینی مردم تلاش می کنند تا مردم را با خود همراه سازند.

 
    از سویی دیگر بعد از پیروزی انقلاب افراد و گروههای مخالف نظام همواره از پدیده بی حجابی به نفع خود و بر ضد نظام سود برده اند. و با طرح شعارها و موضوعاتی مانند دخالت دولت در امور شخصی ، سلب آزادیها و حقوق فردی و مدنی ، تساوی و برابری حقوق زن ومرد ،  تلاش کردند تا افراد و گروههایی که با مسئله حجاب موافق و همراه نیستند ، با خود همراه و برعلیه نظام بسیج نمایند.

 
    نتیجه طرح این مباحث در جامعه ،  سرگشتگی ، سردر گمی و تعارض نسل جوان است که در تشخیص حقیقت دچار تردید و شبهه می شود و در گیرودار این مباحث پیچیده ، سفسطه آمیز و به ظاهر منطقی سیاسی ، فهم و درستی این نظریات برای احاد جامعه بسیار سخت و دشوار می شود و در نهایت به بحران هویت منتهی می شود. و بخشهای از جامعه تحت تاثیر این اندیشه ها ، راه صواب و درست را در پیروی از فرهنگ ، آداب و سنن و لباس بیگانگان جستجو می کنند.

 
7-  بالا رفتن سن ازدواج و گسترش ناهنجاریها

   عوامل عدیده ای سبب گردید تا  سن ازدواج در جامعه افزایش پیدا کند و تشکیل خانواده و تامین و ارضاء نیاز های و تمایلات بشری در این حوزه با تاخیر و با دشواریهایی مواجه گردد و متعاقبا پاره ای ناهنجاریها گسترش یابد. به نظر می رسد بالا رفتن سن ازدواج و عدم تامین نیازها و تمایلات افراد ، با عث بروز واکنش های منفی در این اشخاص می شود که این واکنشها می تواند در قالب بدحجابی و بروز پاره ای مفاسد و جرایم منکراتی ظاهر شود. 
البته از نقش فقر ، بیکاری و دشواری تشکیل خانواده  در بالا رفتن سن ازدواج نباید غافل شد. فقر و بیکاری آثار و پیامدهای گوناگونی دارند ، ناامیدی ، یاس ، احساس پوچی ، سردرگمی ، آشفتگی روحی و روانی  از این جمله اند که خود سنگ بنای بحران هویت می باشند.
 
8- بی توجهی به نیازهای جوانان

 
    متقضیات سنی نوجوانان و جوانان ، آنان را بطور طبیعی شیفته ی « نشاط و شادی »،« هیجان »،« تنوع »و« ابراز خود » می نماید. تحقیقات مختلف نشان می دهد که کمبود نشاط و شادی زمینه ساز بسیاری از کجرویها و انحرافات است. متاسفانه پوشش و آراستگی مورد قبول و رایج در جامعه ما به اندازه ی کافی از ویژگیهای فوق برخوردار نیست. در الگوی لباس خرده فرهنگها و محلی و قومی این ویژگیها بیشتر دیده می شود زیرا به اندازه کافی از تنوع در رنگ و نشاط و شادی برخوردار است ولی در الگوی لباس رسمی و غالب ، تنوع رنگ کم است ، لباسها بیشتر به رنگ تیره است ، نشاط و شادی در این لباس کم است. از طرفی نوجوانان و جوانان به ویژه زنان بطور طبیعی تمایل به خود نمایی دارند. این امر یکی از نیازهای طبیعی و غیر ارادی می باشد و بی توجهی به آن موجب می شود تا نوجوانان و جوانان متحمل آسیبهای روانی و روحی بسیاری گردند.اگرچه برطبق احکام دین مبین اسلام خودنمایی زن در مقابل نامحرم به ویژه اگر موجب گناه و فعل حرامی شود ، حرام است. ولی با حفظ موازین شرعی و با طراحی الگوی لبا س متناسب با ارزشها می توان تا حدود معقولی به این نیاز پاسخ داد.

 
    الگوهای فعلی و رایج لباس نتوانسته است پاسخ گویی این نیاز در حد معقول باشد. این امر در کنار سایر عوامل سبب شده است تا با الگوهای خاصی از آراستگی و مد- لباس مواجه شویم که نه تنها با جامعه ی ما همخوانی ندارد. بلکه نظام ارزشی ما را  دچار صعف و سستی    می نماید وموجب کاستن قبح بدحجابی و قداست زدایی در این حوزه می شود.
 
9-ایجاد فاصله بین نسلها

 
    در حال حاضر جامعه ی ما در مرحله گذر و نوسازی قرار دارد و در آستانه ورود به شرایط جدیدی قرار گرفته است. نسلهای پیشین در شرایطی رشد و تربیت یافتند و بخش زیادی از عمر خود را در آن شرایط سپری کردند که با شرایط امروزین جامعه متفاوت است. این امور سبب شده است تا جامعه با پدیده ی «اختلاف بین نسلها » مواجه گردد. اختلافی که در نگرشها ، اهداف ، آرمانها و رویکرد به زندگی ایجاد شده است به فاصله گرفتن نسلها و جدایی آنها منجر شده است. این اختلاف در خانوارها و مناطق کوچک بیشتر به چشم می خورد. نتیجه اینکه نوجوانان و جوانان خود را به آسانی از دایره ی کنترل و نظارت خانواده خارج می سازند و تحت تاثیر گسترش وسایل ارتباط جمعی و گردش آزاد اطلاعات به آسانی در معرض اندیشه ها ، رویه ها ، عادات و الگوهای دیگر و غالبا غربی قرار می گیرند. محصول  این شرایط، بحران هویت و سرگشتگی  نوجوانان و جوانانی است که خانواده به دلیل بضاعت کم نمی تواند به آنان کمک کند و تشتت ، تعارضات و چند دستگی نهادها و گروههای اثر گذار در جامعه نیز آنها را به آشفتگی و تعارض سوق می دهد. فرهنگ غرب نیز فرصت را مغتنم شمرده و با کمک فناوری نوین جذابیت خود را به آنان نشان می دهد. و آنان نیز در این بحران و آشفتگی روی آوردن به فرهنگ غرب را مرحمی تسکین دهنده و خوشبختی آور تلقی می کنند.   
 
 نتیجه
 
آراستگی و پوشش افراد تحت تاثیر عوامل گوناگونی قرار دارد. نظام اعتقادات و باورهای دینی ، ارزشها و اصالتهای ملی و محلی ، شرایط اقلیمی ، عناصر وارداتی فرهنگهای دیگر ، سن وجنس افراد در انتخاب پوشش وآراستگی و نوع آن اثر گذار هستند. در دوران معاصر با پیشرفت کشورهای غربی و عقب ماندن کشور از قافله ترقی و توسعه ، نوعی بهت زدگی در میان اقشار و به ویژه جوانان ایجاد کرده است. غرب آگاهانه با کمک عناصر خود و به مدد فناوری نوین  با نام تجدد و پیشرفت، گسترش دمکراسی و آزادیهای فردی و برقراری تساوی و برابری حقوق زن مرد  ، فرهنگ کشور های جهان سوم و از جمله کشورما را نشانه رفته تا عناصر بومی آن را حذف و نابود سازد و عناصر فرهنگ خودش را جایگزین نماید. با این حربه زمینه ی سلطه ی دائمی خود را بر کشورها فراهم سازد. ایجاد بحران هویت به ویژه در نسلهای جوان اولویت اول آنها در این برنامه ی بلند مدت می باشد. البته عقب ماندگی کشورها و وجود فقر ، گرسنگی ، بیکاری ، نبود بهداشت ، بیسوادی و بسیاری از مشکلات سیاسی و اجتماعی دیگر در این کشورها ، بحران هویت را دامن زده است. از سوی دیگر برای ازبین بردن بحران هویت و پیشگیری از آن سازو کارهای لازم را در اختیار ندارند یا در این زمینه اتفاق نظر و وحدت رویه ای وجود ندارد. خلاء مهندسی و مدیریت فرهنگی که بتواند با یک مهندسی دقیق و کارشناسی الگوهای لباس و آراستگی را منطبق با فرهنگ و هویت ملی و با در نظر گرفتن شرایط نوین ، طراحی ، اجرا و نهادینه کند ، در کشور کاملا مشهود و محسوس است. گسیختگی فرهنگی ، ایجاد فاصله ی بین نسلها ، و رشد ودگرگونی ناهماهنگ بخشهای مختلف فرهنگ ، تعارض و تشتت در نظام جامعه پذیری و تنوع در انتظارات بخشهای مختلف جامعه در جریان تربیت اجتماعی ، سیاسی شدن حجاب و بهره گیری گروهها وجناحهای سیاسی از آن بعنوان یک امتیاز، افزایش سن ازدواج و بدنبال ان رشده فزاینده ناهنجاریها ، بی توجهی به نیازهای طبیعی جوانان در انتخاب پوشش و شاید دهها دلیل دیگر بحران هویت را ایجاد و تقویت نموده است وبدحجابی و مد گرایی بارزترین شاخصه ی بحران هویت در جامعه ما روز به گسترش می یابد و رشد نگران کننده ای به خود گرفته است.

 
برای رهایی از این وضعیت باید مهندسی و مدیریت فرهنگی منسجم و کارآمد در جامعه ایجاد کرد و با نیاز سنجی ، تعامل صحیح با شرایط نوین ، حفظ هویت دینی و ملی به فرهنگ سازی در حوزه ی لباس و آراستگی پرداخت. باید به رشد و توسعه پایدار، موزون و همه جانبه ی در جامعه توجه کرد. سرمایه گذاری و توجه به بخش اقتصادی سبب غفلت ما از حوزه ی وسیع و موثر فرهنگ نشود. باید بطور جدی به حل مشکلات جوانان اهتمام کرد. سوالات بی پاسخ جوانان پاسخ داده شود ، تردیدها ، تشکیکها و شبهات موجود در جامعه مورد توجه جدی قرار گیرند و عالمانه به رفع آنها اقدام گردد. جناحهاو گروههای سیاسی در عرصه های رقابت ملاحظات فرهنگی، دینی و اخلاقی را در نظر بگیرند.





      

 

 

 

www.mobile.patoghu.com | HTC One XL

 

خبرگزاری تسنیم: مدیر کمیسیون اساسنامه های شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به تغییر آئین نامه اجرایی مدارس و تشریح این تغییرات گفت: در نشست با کارشناسان و جامعه شناسان موضوع ورود تلفن همراه و تبلت به مدارس را بررسی می کنیم.

شاپور محمدزاده، مدیر کمیسیون اساسنامه های شورای عالی آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به تغییر آئین نامه اجرایی مدارس اظهار داشت: این آئین نامه به چند دلیل نیاز به بازنگری و بازتعریف دارد؛  13 سال است که از تصویب آئین نامه اجرایی مدارس می گذرد بنابراین بازنگری در آن ضروری است چرا که شرایط زمانی کنونی متفاوت از 13 سال گذشته است در آن زمان، تلفن همراه و تکنولوژی های مشابه وجود نداشت در مقطع زمانی کنونی باید در این زمینه تصمیم گیری کنیم.

  
وی افزود: اسناد بالادستی همچون سند تحول آموزش و پرورش وظایف جدیدی را برای آموزش و پرورش مشخص کرده است، هم‌اکنون تغییر ساختار مدارس و روی کارآمدن نظام 6.3.3 را شاهدیم بنابراین تمام این دلایل باعث شد تا آئین‌نامه اجرایی مدارس را بازنگری کنیم.

** آئین‌نامه اجرایی مدارس از سال 79 تغییری نکرده بود


مدیر کمیسیون اساسنامه‌های شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به این‌که آئین‌نامه اجرایی مدارس سال 1379 در 110 ماده مصوب شد، گفت: در سند تحول بنیادین تعریف جدیدی از مدرسه ارائه شده است که باید بر اساس این تعریف آئین‌نامه اجرایی مدارس را تغییر داد.

محمد‌زاده گفت:‌در سند تحول بنیادین به طور دقیق ذکر شده است که مدرسه در افق چشم‌انداز 1404 باید جلوه‌ای از تحقق مراتب حیات طیبه، کانون عرضه خدمات و فرصت‌های تعلیم و تربیتی، زمینه‌ساز درک و اصلاح موقعیت توسط دانش‌آموزان، تکوین و تعالی پیوسته هویت آن‌ها بر اساس نظام معیار اسلامی باشد.

فصل اول: کلیات و تعریف مدرسه

** تعریف جدید از مدرسه بر اساس سند تحول بنیادین


وی با اشاره به بخش‌های مختلف آئین نامه اجرایی مدارس عنوان کرد: فصل اول این آئین نامه به کلیات و تعریف ازمدرسه پرداخته است که در این فصل بازنگری خواهیم داشت و بر اساس تعریف جدید از مدرسه در سند تحول بنیادین محتوای جدید را تألیف خواهیم کرد.

فصل دوم: ارکان و شوراهای مدرسه

** تغییراتی در وظایف شورای مدرسه و شورای معلمان


مدیر کمیسیون اساسنامه‌های شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: فصل دوم آئین نامه اجرایی مدارس به ارکان و شوراهای مدرسه می‌پردازد که تغییراتی را در رابطه با شرح وظایف شورای مدرسه و شورای معلمان و فعالیت انجمن اولیا و مربیان اعمال می‌کنیم.



فصل سوم: شرایط ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان

** تغییراتی در حداقل و حداکثر سن تحصیل بر اساس قانون نظام وظیفه


محمد زاده ادامه داد: فصل سوم به شرایط ثبت نام و ادامه تحصیل دانش آموزان اشاره می‌کند که در بازنگری تغییرات زیادی را در این فصل خواهیم داشت. در گذشته ساختار آموزشی متفاوت بود و هم‌اکنون نظام اموزشی 6.3.3 حاکم شده است بنابراین باید در قسمت شرایط ثبت نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان بحث حداقل و حداکثر سن را مورد بازنگری قرار دهیم. قانون نظام وظیفه در سال‌های اخیر تغییر کرده است سال‌های قبل دانش‌آموزان با شرایط خاص تا سن 23 سالگی می‌توانستند در مدارس درس بخوانند اما هم‌اکنون دانش‌آموزان متوسطه حداکثر تا پایان 20 سالگی می‌توانند در دبیرستان تحصیل کنند بنابراین باید براساس قانون نظام وظیفه تغییراتی را در این فصل اعمال کنیم.

فصل چهارم: شرایط بهداشتی و ایمنی مدارس


وی عنوان کرد: فصل چهارم به شرایط بهداشتی و ایمنی مدارس اشاره دارد که تغییرات زیادی در این فصل اعمال نشده است.

فصل پنجم:‌نحوه پوشش و لباس دانش‌آموزان


مدیر کمیسیون اساسنامه‌های شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به فصل پنجم آئین‌‌‌نامه اجرایی مدارس تصریح کرد:‌ این فصل به نحوه پوشش و لباس دانش‌آموزان اشاره دارد که تغییراتی در این فصل اعمال شده است. هم‌اکنون برای بازبینی آئین‌نامه اجرایی مدارس چند کار پژوهشی انجام داده‌ایم و با تعدادی از کارشناسان در حال بحث و گفت‌وگو هستیم.

** نظرسنجی از معلمان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای ورود تلفن همراه به مدرسه


محمد زاده گفت: در یک سال اخیر نیز با تمام استان‌ها مکاتبه کردیم و نظرات اصلاحی کارشناسان را احصا کرده‌ایم یعنی از یک سو پژوهش‌ها و از سوی دیگر نظرات کارشناسان را احصا کرده‌ایم و نظرسنجی از متخصصان، معلمان، خانواده‌ها و دانش اموزان در رابطه با ورود تلفن همراه به مدارس انجام داده‌ایم؛ در حال برگزاری نشست‌های علمی با صاحب نظران از جمله جامعه شناسان، روان‌شناسان و متخصصان علوم تربیتی در رابطه با ورود تلفن همراه به مدارس هستیم و امیدواریم با جمع‌بندی پژوهش‌ها، نظرسنجی‌ها و نظرات کارشناسان بتوانیم یک تصمیم جامع گرفته و اعلام کنیم که ورود تلفن همراه به مدارس آزاد است یا خیر؟

وی اظهار داشت: در حال حاضر بند 9 ماده 68 آئین‌نامه اجرایی مدارس بر خودداری از به کاربردن و سایل تجملی و آرایشی، پرهیز از آوردن اشیای گرانبها و وسایل غیرمرتبط با امور تحصیلی به مدرسه تأکید دارد و کارشناسان تلفن همراه را مصداق بند 9 می‌دانند.

** جلسات با کارشناسان و جامعه شناسان برای ورود تلفن همراه به مدارس


مدیر کمیسیون اساسنامه‌های شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا در نشست با کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اید که ورود تلفن همراه به مدارس آزاد اعلام شود، افزود: در این زمینه بحث‌هایی صورت گرفته است عده‌ای از کارشناسان میگویند بردن موبایل به مدرسه ایرادی ندارد اما استفاده ازتلفن همراه در کلاس درس باید ممنوع باشد اما عده دیگری از کارشناسان معتقدند بردن موبایل به مدرسه می‌تواند تبعات منفی داشته باشد و ورود تلفن همراه باید به مدرسه ممنوع باشد اما هنوز به اجماع لازم نرسیده‌ایم.

** بررسی ورود تبلت به مدارس در کنار ورود تلفن همراه


محمد زاده ادامه داد: در این نشست‌ها صرفا بحث بردن تلفن همراه به مدرسه مطرح نیست در کنار آن به بحث استفاده از تبلت و سایر فناوری‌هایی که ممکن است طی سال‌های آینده وارد بازار شده و به مدارس ورود پیدا کند می‌پردازیم، در حقیقت تبلت نیز کار تلفن همراه را انجام می‌دهد و دارای سیم کارت، بلوتوث و دوربین است بنابراین باید آئین‌نامه اجرایی مدارس به گونه‌ای نوشته شود که سایر مواردی را که ممکن است که در آینده به مدارس وارد شود را نیز شامل شود.

** ورود تبلت دانش‌آموزی به مدارس به شرط‌ها و شروط‌ها


وی در پاسخ به این پرسش که هم اکنون بحث ممنوعیت ورود تلفن همراه به مدارس در حالی مطرح می‌شود که در آموزش و پرورش طرح‌هایی همچون ورود تبلت دانش‌آموزی در حال پیگیری است، ادامه داد: به دوستان در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام کرده‌ایم که اگر قرار است تبلتی به مدارس وارد شود باید فاقد سیم کارت باشد و حداقل امکانات را داشته باشد تا با مسائل سوء اخلاقی مواجه نشویم در حقیقت باید به گونه‌ای تصمیم گیری شود که ورود تبلت به مدارس مشکلات دیگری برای ما ایجاد نکند چرا که در غیر این صورت ورود تبلت مغایر با مباحثی است که در رابطه با ممنوعیت ورود تلفن همراه به مدارس اعلام می‌شود.

فصل ششم: مقررات انضباطی

** توجه ویژه به تنبیه بدنی


مدیر کمیسیون اساسنامه‌های شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: فصل ششم آئین‌نامه اجرایی مدارس به مقررات انضباطی اشاره دارد که بحث ترغیب، تشویق و تنبیه مدنظر است و تغییراتی را در این بخش اعمال خواهیم کرد.

فصل هفتم: امور مالی 

** شیوه نامه‌های جدید در رابطه با مقررات مالی مدارس


محمد زاده ادامه داد: فصل هفتم نیز به امور مالی اشاره دارد که تغییراتی را نیز در فصل اعمال کرده‌ایم. هم‌اکنون مدارس درآمدها و هزینه‌هایی دارند که به بحث درآمدهای مدرسه از جمله سرانه دانش‌آموزی و وجوهی که از خدمات فوق برنامه از اولیا می‌گیرند و بحث هزینه‌های مدرسه در این فصل اشاره شده است، سعی می‌کنیم اصلاحاتی را در برخی از مواد داشته باشیم. آموزش و پرورش باید شیوه‌نامه‌های لازم را درخصوص مقررات مالی با توجه به شرایط کنونی تدوین کند؛ شاید در سال‌های گذشته 100 هزار تومان به عنوان تنخواه در اختیار مدارس قرار می‌گرفت اما هم‌اکنون این 100 هزار تومان ناکافی است و باید تنخواه آن را به 500 هزار تومان افزایش داد.

فصل هشتم: سایر موارد

** آغاز سال تحصیلی و شرایط حضور مدیر و معلم در مدرسه بدون تغییر


فصل هشتم نیز به سایر موارد از جمله آغاز سال تحصیلی، حضور مدیر و معلم در مدرسه اشاره دارد که تغییراتی زیادی را در این فصل نداریم

خبرگزاری تسنیم: مدیر کمیسیون اساسنامه‌های شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به تغییر آئین‌نامه اجرایی مدارس و تشریح این تغییرات گفت:‌ در نشست با کارشناسان و جامعه‌شناسان موضوع ورود تلفن همراه و تبلت به مدارس را بررسی می‌کنیم.




      

28 صفر سالروز رحلت جانسوز پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله و نیز شهادت مظلومانه فرزند غریبش حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و30صفر شهادت مظلومانه امام رضا علیه السلام را به خدمت حضرت عصر(عج) و تمامی مسلمین جهان بخصوص جمعیت مظلوم شیعه تسلیت می گوییم.

زندگی نامه پیامبر خاتم (ص)

خاتم الانبیا حضرت محمد بن عبدالله در سال 571 م که مصادف با روز جمعه هفده ربیع‏ الاول بود، در مکه چشم به جهان گشود و در چهل‏ سالگی از طرف خداوند متعال به پیامبری برگزیده شد. حدود سیزده سال در مکه به صورت پنهان و نیمه‏ پنهان به تبلیغ دین اسلام پرداخت. سپس در نتیجه فشارهای روزافزون کفار و مشرکان به مدینه هجرت کرد. پس از ده سال تبلیغ و تبیین احکام نورانی اسلام و تشکیل نخستین حکومت اسلامی در سن 63 سالگی در روز دوشنبه 28 صفر سال یازدهم هجری به ندای حق لبیک گفت و چشم از جهان فانی فرو بست. مرقد مطهرش در مدینه منوره در کنار مسجدالنبی قرار گرفته است و همه‏ ساله سیل عاشقان نبوت، به‏ ویژه در ایام پیش و پس از مراسم حج، از سراسر عالم به زیارتش می‏ شتابند.

آخرین هشدار پیامبر خاتم(ص)

در آخرین ساعت‏های زندگی پیامبراکرم(ص)، وقتی غم و اضطراب و دلهره سراسر مدینه را فرا گرفته بود و یاران باوفای آن‏ حضرت با دیدگانی اشک‏بار و دل‏های آکنده از اندوه در کنار خانه رسول خدا (ص) جمع شده بودند تا از سرانجام کسالت آن‏ حضرت آگاه شوند، دختر گرامی رسول‏ خدا (ص)، حضرت فاطمه (س)، در کنار بستر پدر با قلبی سوزان و دیده گریان به زمزمه کردن اشعاری که حضرت ابوطالب(ع) در وصف آن‏ حضرت سروده بودند مشغول شد. چون به این بیت رسید که می‏گوید: «[ای صاحب] آن چهره نورانی که به احترام آن مردم از ابرها باران درخواست می‏ کنند و شخصیتی که پناهگاه یتیمان و بیوه ‏زنان و درماندگان است»، ناگهان رسول خدا(ص) چشم خود را باز کردند و با صدای آهسته به دختر بزرگوارشان فرمودند: دخترم به جای این اشعار آن آیه را تلاوت کن که می‏گوید: «محمد(ص) پیامبر خداست و پیش از او نیز پیامبرانی آمدند و رفتند. آیا اگر او رحلت کند یا کشته شود به آیین و اعتقادات قبلی خود باز می‏گردید؟ [بدانید] هرکس دست به چنین کاری بزند به خدا زیان نمی‏رساند«.

سخنان حضرت امیر (ع)

در مورد رسول الله (ص) نقل کرده ‏اند وقتی علی(ع) بر طبق وصیت پیامبر (ص (پس از رحلت آن‏ حضرت مشغول غسل و کفن رسول خدا(ص) شدند، در حالی که اشک از دیدگانشان جاری بود با این جمله‏ ها درد فراق پیامبر را تسکین می‏ بخشید: «پدر و مادرم فدای تو ای رسول خدا! با مرگ تو رشته ‏ای بریده شد که جز در مرگ تو چنان گسستنی دیده نشده است. با مرگ تو رشته پیامبری و فرود آمدن پیام‏های آسمانی از هم گسست. مصیبت رحلت تو دیگر مصیبت‏ دیدگان را به شکیبایی وا داشت و همگان را در مصیبت تو یکسان عزادار کرد. اگر تو خود ما را به شکیبایی امر نمی‏کردی، آن‏قدر اشک می‏ ریختیم که اشک دیدگان با گریستن بر تو پایان پذیرد، با این همه، دردِ جان‏کاهِ فراق تو همیشه با ما خواهد بود و این اندوه هرگز از ما جدا نخواهد شد و صد البته که این در مقابل عظمت مصیبت فقدان تو امر ناچیزی است. اما چه می‏ شود کرد؟ نه امکان بازگرداندن دوباره زندگی میسر است و نه می‏توان مانع وقوع مرگ شد.

وداع با مردم

پیامبر اکرم (ص)در یکی از آخرین روزهای حیات مبارکشان، در حالی‏که علی(ع) دست راست و فضل بن عباس دست چپ او را گرفته بودند به مسجد آمدند و برای مردم خطابه‏ ای را با این عبارت خواندند: «ای مردم طولی نخواهد کشید که من از میان شما به عالم بقا منتقل شوم. بنابراین به هرکس وعده‏ ای دادم یا به هرکس مدیونم، آن را از من طلب کند تا به جای آورم. ای بندگان خدا، جز از طریق اطاعت خدا کسی به خیری دست نیافته، از شرّ و بدی‏ها دور نمی‏ شود. کسی ادعا نکند که بدون عمل رستگار شده است. هیچ آرزومندی بدون تبعیت از احکام الهی رضای خدا را به‏ دست نمی‏ آورد. سوگند به خدایی که مرا به پیامبری مبعوث کرد، انسان از عذاب الهی جز از طریق رحمت خدا و عمل صالح نجات پیدا نخواهد کرد. منِ پیامبر هم اگر به گناه و معصیت آلوده شوم هلاک خواهم شد.»





      

 

روز 20 صفر ـ یعنی اربعین ـ زمانی است که حرم امام حسین(ع) یعنی کاروان اسرا، از شام به مدینه بازگشتند و روزی است که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی رسول خدا(ص)، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت قبر امام حسین(ع) بشتابد و او نخستین کسی است که قبر آن حضرت را زیارت کرد.

در این روز، زیارت امام حسین(ع) مستحب است و این زیارت، همانا خواندن زیارت اربعین است.

شیخ طوسی سپس متن زیارت اربعین را با سند به نقل از حضرت صادق(ع) آورده است: السلام علی ولی الله و حبیبه، السلام علی خلیل الله و نجیبه، السلام علی صفی الله و ابن صفیه...

این مطلبی است که شیخ طوسی، عالم فرهیخته و معتبر و معقول شیعه در قرن پنجم درباره اربعین آورده است. طبعا براساس اعتباری که این روز میان شیعیان داشته است، از همان آغاز که تاریخش معلوم نیست، شیعیان به حرمت آن، زیارت اربعین می‌خوانده‌اند و اگر می‌توانسته‌اند مانند جابر بر مزار امام حسین(ع) گرد آمده و آن امام را زیارت می‌کردند. این سنت تا به امروز در عراق با قوت برپاست و شاهدیم که میلیونها شیعه عراقی و غیر عراقی در این روز بر سر مزار امام حسین(ع) جمع می‌شوند.

در اینجا و در ارتباط با اربعین، چند نکته را باید توضیح داد.

1ـ عدد چهل

نخستین مسأله‌ای که در ارتباط با «اربعین» جلب توجه می‌کند، تعبیر اربعین در متون دینی است. ابتدا باید نکته‌ای را به عنوان مقدمه یادآور شویم: اصولا باید توجه داشت که در نگرش صحیح دینی، اعداد نقش خاصی به لحاظ عدد بودن، در القای معنا و منظوری خاص ندارند؛ به این صورت که کسی نمی‌تواند به صرف اینکه در فلان مورد یا موارد، عدد هفت یا دوازده یا چهل یا هفتاد به کار رفته، استنباط و استنتاج خاصی داشته باشد. این یادآوری، از آن روست که برخی از فرقه‌های مذهبی، بویژه آنها که تمایلات «باطنی‌گری» داشته یا دارند و گاه و بیگاه خود را به شیعه نیز منسوب می‌کرده‌اند، و نیز برخی از شبه فیلسوفان متأثر از اندیشه‌ای درباره اعداد یا نوع حروف بوده و هستند.

در واقع، بسیاری از اعدادی که در نقلهای دینی آمده، می‌تواند براساس یک محاسبه الهی باشد، اما اینکه این عدد در موارد دیگری هم کابرد دارد و بدون یک مستند دینی می‌توان از آن در سایر موارد استفاده کرد، قابل قبول نیست. به عنوان نمونه، در دهها مورد در کتابهای دعا، عدد صد به کار رفته که فلان ذکر را صد مرتبه بگویید، اما این دلیل بر تقدس عدد صد به عنوان صد نمی‌شود. همین طور سایر اعداد طی روزگاران، صورت تقدس به خود گرفته گاه سوء استفاده‌هایی هم از آنها می‌شود. تنها چیزی که درباره برخی از این اعداد می‌شود گفت، آن است که آن اعداد معین نشانه کثرت است. به عنوان مثال، درباره هفت چنین اظهار نظری شده است. بیش از این هر چه گفته شود، نمی‌توان به عنوان یک استدلال به آن نظر کرد.

 عدد «اربعین» در متون دینی

یکی از تعبیرهای رایج عددی، تعبیر اربعین است که در بسیاری از موارد به کار رفته است. یک نمونه آن که سن رسول خدا(ص) در زمان بعثت، چهل بوده است. گفته شده که عدد چهل در سن انسانها، نشانه بلوغ و رشد فکری است. گفتنی است، برخی از انبیا در سنین کودکی به نبوت رسیده‌اند.

در قرآن آمده است «میقات» موسی با پروردگارش در چهل روز حاصل شده است. در نقل است که، حضرت آدم چهل شبانه روز بر روی کوه صفا در حال سجده بود. (مستدرک وسائل، ج9، ص329) درباره بنی اسرائیل هم آمده که برای استجابت دعای خود چهل شبانه روز ناله و ضجه می‌کردند. (مستدرک، ج5، ص239) اعتبار حفظ چهل حدیث که در روایات فراوان دیگر آمده، سبب تألیف صدها اثر با عنوان اربعین در انتخاب چهل حدیث و شرح و بسط آنها شده است. در این نقلها آمده است که اگر کسی از امت من، چهل حدیث حفظ کند که در امر دینیش از آنها بهره برد، خداوند در روز قیامت او را فقیه و عالم محشور خواهد کرد. در نقل دیگری آمده است که امیرمومنان(ع) فرمودند: اگر چهل مرد با من بیعت می‌کردند، در برابر دشمنانم می‌ایستادم.(الاحتجاج، ص84)

مرحوم کفعمی نوشته است: زمین از یک قطب، چهار نفر از اوتاد و چهل نفر از ابدال و هفتاد نفر نجیب، هیچ گاه خالی نمی‌شود.(بحار، ج53، ص200) درباره نطفه هم تصور بر این بوده که بعد از چهل روز علقه می شود. همین عدد در تحولات بعدی علقه به مضغه تا تولد در نقلهای کهن به کار رفته است، گویی که عدد چهل مبدأ یک تحول دانسته شده است.

در روایت است کسی که شرابخواری کند، نمازش تا چهل روز قبول نمی‌شود. و نیز در روایت است که کسی که چهل روز گوشت نخورد، خلقش تند می‌شود. نیز در روایت است که کسی که چهل روز طعام حلال بخورد، خداوند قلبش را نورانی می‌کند. نیز رسول خدا(ص) فرمود: کسی که لقمه حرامی بخورد، تا چهل روز دعایش مستجاب نمی‌شود.(مستدرک وسائل، ج5، ص217)


اینها نمونه‌ای از نقلهایی بود که عدد اربعین در آنها به کار رفته است.

2ـ اربعین امام حسین(ع)

باید دید در کهن‌ترین متون مذهبی ما، از «اربعین» چگونه یاد شده است. به عبارت دیگر، دلیل بزرگداشت اربعین چیست؟ چنانکه در آغاز گذشت، مهمترین نکته درباره اربعین، روایت امام عسکری(ع) است. حضرت در روایتی که در منابع مختلف از ایشان نقل شده، زیارت اربعین را یکی از پنج نشانه مؤمن دانسته‌اند.

این حدیث تنها مدرک معتبری است که جدای از خود زیارت اربعین که در منابع دعایی آمده، به اربعین امام حسین(ع) و بزرگداشت آن روز تصریح کرده است. اما اینکه منشأ اربعین چیست، باید گفت، در منابع به این روز به دو اعتبار نگریسته شده است.

نخست روزی که اسیران کربلا از شام به مدینه بازگشتند. دوم روزی که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی پیامبر خدا(ص) از مدینه به کربلا وارد شد تا قبر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را زیارت کند. شیخ مفید(م413) در «مسار الشیعه» که در ایام موالید و وفیات ائمه اطهار(ع) است، به روز اربعین اشاره کرده و نوشته است: این روزی است که حرم امام حسین(ع)، از شام به سوی مدینه مراجعت کردند. نیز روزی است که جابر بن عبدالله انصاری برای زیارت امام حسین(ع) وارد کربلا شد.

در کتاب «نزهه الزاهد» هم که در قرن ششم هجری تألیف شده، آمده است: در بیستم این ماه بود که حرم محترم حسین(ع) از شام به مدینه آمدند. (نزهه الزاهد، ص241) همین طور در ترجمه فارسی«فتوح ابن اعثم» (الفتوح ابن اعثم، تصحیح مجد طباطبائی، ص916) و کتاب «مصباح، کفعمی که از متون دعایی بسیار مهم قرن نهم هجری است این مطلب آمده است. برخی عنوان کرده‌اند که عبارت شیخ مفید و شیخ طوسی، بر آن است که روز اربعین، روزی است که اسرا از شام به مقصد مدینه خارج شدند، نه آنکه در آن روز به مدینه رسیدند. (لؤلؤ و مرجان، ص154) به هر روی، زیارت اربعین از زیارتهای مورد وثوق امام حسین(ع) است که از لحاظ معنا و مفهوم قابل توجه است.

 

 





      

 

 

مژده‏ ی میلاد تو، نفحه ی باد صباست
رایحه ‏ی یاد تو با دل ما آشناست
آمدی و باب هر حاجت دلها شدی
باب حوائج تویی، نام تو ذکر خداست
عرش الهی اگر، جلوه گه حق بود
بار گه ات کاظمین، خود حرم کبریاست
قبله ی قدوسیان، کوی مصفای تو
نام دل آرای تو، کعبه ی حاجات ماست
یوسف زهرایی و گوشه ‏ی زندان و چاه
کنج سیه چال تو، به غصه ات مبتلاست
شادی میلاد تو، توأم اشک است و آه
چونکه غمین هر دل از کوفه و شام بلاست
محفل مولودی‏ ات، کرببلایی شده
گوشه‏ ی لبخند ما، همره اشک عزاست

 

 





      

نحوه ادامه تحصیل دارندگان مدارک تحصیلی دوره‌های مختلف آموزشی اعلام شد+جدول

مدیر کمیسیون اساسنامه‌ها و مقررات شورای عالی آموزش و پرورش، نحوه ادامه تحصیل دارندگان مدارک تحصیلی دوره‌های مختلف آموزشی را اعلام کرد.

 

خبرگزاری فارس: نحوه ادامه تحصیل دارندگان مدارک تحصیلی دوره‌های مختلف آموزشی اعلام شد+جدول

شاپور محمدزاده، مدیر کمیسیون اساسنامه‌ها و مقررات شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس به نحوه ادامه تحصیل دارندگان مدارک تحصیلی دوره‌های مختلف آموزشی اشاره کرد و اظهار داشت: در نظام آموزشی قدیم (6 سال ابتدایی و 3 سال سیکل اول) متقاضیان فاقد مدرک تحصیلی پایه اول تا پنجم ابتدایی و مردودی پایه ششم نظام قدیم می توانند به صورت داوطلب آزاد در پایه ششم ابتدایی ثبت نام کنند؛ قبولی پایه ششم نظام قدیم می تواند در پایه هفتم بزرگسالان یا آموزش از راه دور ثبت نام کند.

وی ادامه داد: قبولی پایه اول سیکل اول می تواند در پایه دوم راهنمایی یا پایه هشتم بزرگسالان نظام جدید یا آموزش از راه دور ثبت نام کند؛ قبولی پایه دوم سیکل اول می تواند در پایه سوم راهنمایی یا پایه نهم بزرگسالان نظام جدید یا آموزش از راه دور و قبولی پایه سوم سیکل اول می تواند در پایه اول متوسطه نظام موجود بزرگسالان و یا پایه دهم بزرگسالان نظام جدید ثبت نام کند.

محمدزاده گفت: در نظام آموزشی موجود (5 سال ابتدایی و 3 سال راهنمایی تحصیلی)، متقاضیان فاقد مدرک تحصیلی پایه اول تا چهارم ابتدایی و مردودی پایه پنجم نظام موجود می توانند به صورت داوطلب آزاد در پایه ششم ابتدایی (مشروط به داشتن حداقل 11 سال تمام) ثبت نام کنند؛ قبولی پایان دوره انتقال نهضت سوادآموزی و پایه پنجم ابتدایی نظام آموزشی موجود قبل از سال تحصیلی 91ـ90 می تواند در پایه هفتم نظام جدید ثبت نام و ادامه تحصیل دهد و در صورت کسب شرایط قبولی در این پایه، قبولی وی به عنوان تعیین پایه تلقی شده و می تواند با رعایت سایر شرایط در پایه هشتم نظام جدید ثبت نام کند و در صورتی که در پایه هفتم مردود شود، مجدداً در پایه هفتم ثبت نام کند و ادامه تحصیل دهد.

وی افزود: قبولی پایه اول راهنمایی می تواند در پایه دوم راهنمایی بزرگسالان، آموزش از راه دور یا پایه هفتم نظام جدید ثبت نام کند؛ قبول پایه دوم راهنمایی می تواند در پایه سوم راهنمایی بزرگسالان، آموزش از راه دور یا پایه هشتم نظام جدید ثبت نام کند و قبولی پایه سوم راهنمایی نیز می تواند در پایه اول متوسطه نظام موجود یا پایه نهم نظام جدید ثبت نام کند.

مدیر کمیسیون اساسنامه‌ها و مقررات شورای عالی آموزش و پرورش در گفت وگو با فارس تأکید کرد: متقاضیان موضوع این شیوه نامه پس از تطبیق وضعیت و بر اساس کارنامه قبولی مجاز خواهند بود، در صورت داشتن سایر شرایط و دایر بودن پایه تحصیلی به عنوان دانش آموز در مدارس روزانه ادامه تحصیل دهند؛ در غیر این صورت در واحدهای آموزشی بزرگسالان آموزش از راه دور یا به صورت داوطلب آزاد(متفرقه) ادامه تحصیل خواهند داد.

وی تصریح کرد: هدایت تحصیلی این قبیل افراد تا اسقرار کامل هدایت تحصیلی در دوره اول متوسطه نظام جدید آموزشی حسب مورد بر اساس نمرات دروس دوره راهنمایی و متوسطه بر اساس شیوه نامه آموزش و پرورش است.



نظام آموزشی قدیم (6 سال ابتدایی و 3 سال سیکل اول) ردیف آخرین وضعیت تحصیلی تعیین تکلیف
1 متقاضیان فاقد مدرک تحصیلی  پایه اول تا پنجم ابتدایی و مردودی پایه ششم نظام قدیم ثبت نام به صورت داوطلب آزاد در پایه ششم ابتدایی
2 قبولی پایه ششم نظام قدیم ثبت نام در پایه هفتم بزرگسالان یا آموزش از راه دور
3 قبولی پایه اول سیکل اول ثبت نام در پایه دوم راهنمایی یا پایه هشتم بزرگسالان نظام جدید یا آموزش از راه دور
4 قبولی پایه دوم سیکل اول ثبت نام در پایه سوم راهنمایی یا پایه نهم بزرگسالان نظام جدید یا آموزش از راه دور
5 قبولی پایه سوم سیکل اول ثبت نام در پایه اول متوسطه نظام موجود بزرگسالان و یا پایه دهم بزرگسالان نظام جدید
در نظام آموزشی موجود (5 سال ابتدایی و 3 سال راهنمایی تحصیلی) 6 متقاضیان فاقد مدرک تحصیلی پایه اول تا چهارم ابتدایی و مردودی پایه پنجم نظام موجود


ثبت نام به صورت داوطلب آزاد در پایه ششم ابتدایی (مشروط به داشتن حداقل 11 سال تمام)
7 قبولی پایان دوره انتقال نهضت سوادآموزی و پایه پنجم ابتدایی نظام آموزشی موجود قبل از سال تحصیلی 91ـ90 در پایه هفتم نظام جدید ثبت نام و ادامه تحصیل دهند و در صورت کسب شرایط قبولی در این پایه، قبولی آنان به عنوان تعیین پایه تلقی شده و می توانند با رعایت سایر شرایط در پایه هشتم نظام جدید ثبت نام کنند و در صورتی که در پایه هفتم مردود شوند، مجدداً در پایه هفتم ثبت نام کنند و ادامه تحصیل دهند.
8 قبولی پایه اول راهنمایی ثبت نام در پایه دوم راهنمایی بزرگسالان، آموزش از راه دور یا پایه هفتم نظام جدید
9 قبول پایه دوم راهنمایی  ثبت نام در پایه سوم راهنمایی بزرگسالان، آموزش از راه دور یا پایه هشتم نظام جدید
10 قبولی پایه سوم راهنمایی ثبت نام در پایه اول متوسطه نظام موجود یا پایه نهم نظام جدید ثبت نام کند.

انتهای پیام/






      
<   <<   6   7   8   9   10      >